2. Brzdy/Brakes



Brzdy jsou jediným prostředkem schopným rychle zpomalit, či zastavit vůz. Jejich správné nastavení může být významné především na tratích s dlouhými brzdnými zónami, jako jsou Monza nebo Baku.
Ve spojitosti s brzdným systémem můžeme nastavovat 3 hlavní parametry, jimiž jsou:
vyvážení brzd/brake bias, maximální brzdná síla/max pedal force a chlazení brzd/brake duct blanking (někdy nazývané jako zaslepení brzd).
Vyvážením brzd je myšleno rozdělení brzdového účinku mezi přední a zadní nápravou. Posuneme-li vyvážení brzd více dopředu, získáme vůz náchylnější na blokování předních kol, ale při brždění z vysokých rychlostí dostaneme stabilnější záď. A naopak, při posunutí vyvážení brzd dozadu se vystavíme většímu riziku zablokování zadních kol, ale auto bude v průběhu brzdění lépe zatáčet. Ideální nastavení vyvážení brzd tudíž závisí především na charakteru okruhu. Pro okruhy s přímými a intenzivními brzdnými zónami je lepší vyvážení brzd více vpředu (Monza, Baku, Kanada…) a naopak pro okruhy s mírnějším bržděním a s bržděním spíše do zatáček je lepší vyvážení brzd více dozadu (Silverstone, Sepang, Interlagos…).
Pod pojmem maximální brzdná síla je myšlen maximální tlak kapaliny uvnitř brzdového potrubí, který je schopen vyvinout hlavní brzdový válec. Tento tlak se následně, skrze pístky v brzdovém třmeni, přenáší na brzdové destičky, které sevřou brzdový kotouč silou přímo úměrnou tomuto tlaku (jinak řečeno, čím větší tlak brzdové kapaliny, tím větší síla mezi kotoučem a destičkami a tím větší brzdný účinek). Čili, čím větší maximální brzdový tlak si nastavíte, tím prudčeji budete schopni brzdit, ale o to větší bude riziko, že zablokujete při brždění kola. Tato veličina je tudíž velice individuální a závisí na schopnosti konkrétního pilota jak dobře je schopen odhadnout potřebný brzdný účinek.
Chlazení je velmi podstatným parametrem brzdového systému, především, co se týče spolehlivosti brzd. Aby měli kotouče a destičky ideální vlastnosti, je potřeba, aby se jejich teplota pohybovala v určitém rozmezí. Toho lze dosáhnout správným nastavením chladičů.
Obecně jde říci, že čím více brzdy chladíme, tím delší dobu vydrží, ale větší chladič generuje také větší odpor vzduchu a zpomaluje auto na rovinkách. Příliš chladné brzdy taky ztrácí svou účinnost, což prodlužuje brzdnou dráhu. V chlazení je tedy třeba najít kompromis mezi ideální teplotou brzd, jejich výdrží a maximální rychlostí na rovinkách.


Předzávodní info

Další závody

.: 28.4. 20:00 Sprint SauArabie 13, 19 kol
.: 5.5. 19:00 VC Saudské Arabie, 38 kol
.: 12.5. 20:00 Sprint Imola 17, 24 kol
.: 19.5. 20:00 VC Imoly, 47 kol
.: 26.5. 20:00 Sprint Monako 20, 29 kol
.: 2.6. 20:00 VC Monaka, 58 kol
.: 9.6. 20:00 Sprint Kanada 18, 26 kol

Shoutbox


Anketa

anketa není aktivní

ukázat ankety

Teamspeak




Akce partnerů

Sponzoři

Pepa_MOTOLevne-okapy.cz